Razendsnel gleden mijn dikke worstvingertjes over m’n touchscreen. Waarom had niemand me dit verteld? Hoe zouden ze dat hebben gedaan als ik het niet op de website had gezien en ze ineens zonder mij op moesten treden? We hadden toch een soort protocol bij nieuwe optredens?
In een poging om als een kalme en volwassen professional over te komen, haalde ik het grootste en temperamentvolste gedeelte van mijn berichtje weg, zodat er een vriendelijke en concrete vraag overbleef:
‘Ha allemaal, ik zie net op de website dat er allemaal optredens in de agenda staan, maar die zijn bij mij niet bekend. Wat is daar misgegaan?’
Het waren nep-optredens. NEPOPTREDENS! Mijn collega’s hadden een strategie bedacht waarbij we neppe optredens op de website zouden zetten, zodat we nog succesvoller zouden lijken en we daardoor nog meer échte boekingen zouden krijgen.
Gadverdamme. De leugen voelde als een soort plakkerige, stinkende stroop om mijn aura heen. Ik wilde me wassen, schrobben, poetsen, mijn ziel van mijn part in een ton met zoutzuur laten weken tot er niks meer van al die oplichterij overbleef.
Het was een van de eerste keren dat ik ervaarde hoeveel nep er eigenlijk is. Niet veel later zag ik bij een andere act waar ik in zong, neppe reviews van neppe klanten die niet bestonden. Dat had het evenementenbureau bedacht, omdat we pas net op hun site stonden en er dus nog geen echte reviews waren. Het was in dezelfde periode waarin ik ontdekte dat het bij een bekend tv-programma helemaal niet ‘alleen om je stem ging’, maar je bij je aanmelding al in moest vullen ‘wat het heftigste was dat je ooit mee had gemaakt’, omdat dat misschien wel lekkere dramatische tv op kon leveren. Ik leerde zelfs dat het mogelijk was om live autotune – een soort photoshop voor je stem – te gebruiken, waardoor je valse noten in een live optreden als sneeuw voor de zon verdwenen.
Mijn goedgelovige hart zal nooit meer hetzelfde zijn. En da’s soms best handig. Want sindsdien vergelijk ik me niet meer.
Ik weet inmiddels, de mooie jurken op Instagram kunnen ook gewoon gehuurd zijn. Die 10K omzet? Daar blijft misschien maar € 1000,- winst van over, als je de hoge advertentiekosten eraf trekt. En als iemand ‘bekend is van tv’, hoeft dat niet te betekenen dat-ie een eigen programma had, maar zat-ie misschien ooit een keer in het publiek op de achtergrond bij ‘De Wereld Draait Door’.
Jordan Peterson – die ik verder ook niet ken – zegt: “Vergelijk jezelf met wie je gisteren was, niet met wie iemand anders vandaag is.”
Ik zeg bij dezen: “Vergelijk jezelf met wie je gisteren was, niet met wie iemand anders vandaag lijkt te zijn.“
Enne, nog even over die nepreviews:
Ik heb die dus niet. Al mijn reviews zijn oprechte meningen van mensen die echt bestaan. Zoals die van Theo, die over mijn zangavond zei:
“Een topavond, ik heb genoten en me geen seconde verveeld. Anne weet de groep echt ‘op te tillen’, een vakvrouw pur sang.”
Of die van Lucy, die over de workshop Ukelele & Zang schreef:
“Heerlijk, helder, fijn, fris, speels, super leerzaam en gezellig. Het heeft aan alle verwachtingen voldaan. Anne’s workshop is een aanrader!”
Het is natuurlijk geen toeval dat ik je dat nog even wilde laten weten, want vrijdag 16 september 2022 is er weer een zangavond, dit keer met als thema ‘Musical’. De dag erna, 17 september 2022 geef ik weer een workshop Ukelele & Zang. Voor beide dagen zijn er nog plaatsen beschikbaar, leuk als je erbij bent of iemand naar me doorverwijst!
Houdoe en veel liefs,
Anne
Weer een ‘echte’ overdenking en opkikker. Echt waar 🙂 En daarom ga ik volgende week weer naar zo’n topavond. Meer dan echt en oprecht ontmoeten en genieten
Jaa, leuk dat je er weer bij bent!